Turkeyriceの勝手に英訳ブログ Turkeyrice's Blog Written in both Japanese and English

音楽,映画,本,テレビ,長崎のことを好き勝手に日本語プラス英語で書いています。2017年に英検1級取得。Talking about Music, Films, Books, TV Programs, and Some Things in Nagasaki

香取慎吾さん「20200101」の魅力①:すぐにノレる曲「welp(feat.須田景凪)」 The charm of the album “20200101” by Shingo Katori①: A song that makes you feel groovy soon enough

 12曲の中で1番最初に口ずさむようになったのがこの曲でした。聞こえてくる音やフレーズが妙にクセになります。

 Among the twelve tracks in this album, this is the first song I naturally sing to myself. The sounds and the phrases are somehow addictive. 

welp (feat. 須田景凪)

welp (feat. 須田景凪)

  • provided courtesy of iTunes

  いつの間にか がらんどうだ

 絵具は持て余しているのに描けない

 My mind is already empty

 I have enough paints but I can’t fill my canvasses with them

 話をして 牙を立てて

 獣に成りきれない時間を過ごしてたね

 We talked, then buried our fangs in each other

 But we spent the hours trying in vain to be beasts

 認めたくはないけれど

 ぎごちない苦い記憶も

 I don’t want to admit the fact that

 The bitter, embarrassing memories

 いつか

 忘れてしまう棘ならば

 白紙に戻そう 言葉を交わしながら

 優しさも苛立ちさえも

 are thorns that will be forgotten someday

 Why don’t we start all over again exchanging words with each other

 Let’s start our kindness, and even also our frustration over again

 ……

 この曲の作詞・作曲は須田景凪さんです。このアルバムについてのインタビュー記事として、「週刊文春WOMAN」と音楽情報サイト「REAL SOUND」に掲載されているものを読みましたが、どちらにおいても須田景凪さんに関する言及はないようです。もともとボーカロイドの曲を作っていた方で、現在ではシンガーソングライターとして活動されています。


須田景凪 「MOIL」MV

 This song was written by Keina Suda. I read interviews with Shingo Katori about this album in a magazine called “Shukan Bunshun WOMAN”and a music information website called “REAL SOUND”, but I couldn’t find his name mentioned in either interview. He originally wrote songs for vocaloids but now he is a singer-songwriter.

realsound.jp

 このアルバムのよさとして、様々なアーティストの関わりにより、ソロシンガーのアルバムに見られがちな単調さや、閉塞感が一切ないことが挙げられます。「週刊文春WOMAN」のインタビューの中で、香取慎吾さんは「今回コラボするアーティストは、すべて、僕が決めました」と述べておられます。「REAL SOUND」でも同様の発言が見られます。その結果として、このアルバムは色彩感にあふれていながら、猥雑さは一切なく、きちんとした統一感でまとまっています。それも、香取慎吾さんが作り手に任せることなく、作曲や編曲に自ら関わった結果としてのことのようです。

 One of the good points about this album is that it is free from monotonousness or a bottle-up feeling which could be seen in albums by solo singers. What Katori said in the interview by “Shukan Bunshun WOMAN” was, “I decided all the artists who I asked to collaborate with for this album”. You can see the same effect in “REAL SOUND”, too. As a result of his decision, this album is full of colorful songs but not miscellaneous at all, plus it has a pleasing unity. That’s because Shingo Katori positively joined composing or arranging of each song instead of leaving them to the composers or arrangers. 

 turkeyrice.hateblo.jp