Turkeyriceの勝手に英訳ブログ Turkeyrice's Blog Written in both Japanese and English

音楽,映画,本,テレビ,長崎のことを好き勝手に日本語プラス英語で書いています。2017年に英検1級取得。Talking about Music, Films, Books, TV Programs, and Some Things in Nagasaki

元気が出る曲:私立恵比寿中学「元気しかない!」 Songs that cheer me up: “Genki Shika Nai” by Shiritsu Ebisu Chugaku

 ほんとに元気が出ます。クククと笑って、時々吹き出して、最後にワハハと笑って終わります。エビ中の5thアルバム「MUSiC」の最後の曲、「元気しかない!」は、可笑しみにあふれながら、聴くものを元気づける素晴らしい楽曲です。

 It really cheers me up when I listening to the song. I giggle and sometimes burst out laughing, then finally end up roaring with laughter. “Genki Shika Nai”,the last track in Ebichu’s 5th album called “MUSiC”, is not only funny but fabulous because it can cheer the listeners up very much.   


私立恵比寿中学 「元気しかない!」MV

 作曲はパンクバンド、ニューロティカのKATARUさん、そして作詞は宮藤官九郎さんです。クドカンと言えば、大好きなドラマがたくさん浮かびますが、作詞というと、SMAPの「BANG!BANG!バカンス!」しか知りませんでした。2005年のこの曲は、当時は斬新すぎて戸惑ったものの、時間が経つにつれ好きになったのを覚えています。

 This song was composed by KATARU, who is a member of the punk band called NEW ROTE’KA, and the lyrics were written by Kudo Kankuro. Kudokan reminds me of many good dramas written by him but the only song, which is written by him, I know is “BANG! BANG! Vacances” sung by SMAP. This SMAP’s song was released in 2005 and it was something too innovative at that time for me but I come to like it later.  

 「元気しかない!」の歌詞のふざけぶりは、「BANG!BANG!バカンス!」の比ではありません。

 The lyrics of “Genki Shika Nai” are  way too funnier than “BANG! BANG! Vacances”.

 

 Wow wow…

 げげげ…元気しかない!

 げ、げ、元気しかない!

 Wow wow…

 All I’ve got now is vigor!

 All I’ve got now is vigor!

 

 やばい!スマホ落とした!

 お財布忘れて小銭もない!

 身分証もカードもグミもない!

 もう、元気しかない!

 今日、元気しかない!

 Uh-oh, I’ve dropped my smart phone!

 I’ve left my wallet at home and don’t have even changes.

 I don’t have any ID nor credit cards nor gummi.

 All I’ve got now is vigor!

 All I’ve got today is vigor!

 

 元気でジュース買えましたっけ?

 元気でタクシー乗れましたっけ?

 さいたまスーパーアリーナまで

 元気マネーで お願いします

 Can I buy a bottle of juice with vigor?

 Can I take a taxi for vigor?

 Please take me to Saitama Super Arena for some vigor money.

 あまりのふざけぶりに始めは笑うものかと、むしろムキになりました。でも、エビ中一人一人の歌い方があまりにもハマっていて、どうしようもなく可笑しくなってきます。極めつけは、曲の合間に入る、セリフのやりとりです。「今日、ひなた元気なくない?」から始まるこの会話の中で、メンバーの声が次第におじさんの声に入れ替わっていくのがたまりません。このおじさんたちには、ニューロティカのメンバーや宮藤官九郎さん自身も入っています。

 At first, I felt it too playful so I somehow tried not to laugh. But the way of each member’s singing was so funny that I couldn’t help laughing. The funniest part is the lines which is exchanged between members during the interludes. Starting with “Hinata, you aren’t vigorous, are you?”, they have conversations but it is really hilarious that members’ voices gradually turned to some middle aged guys’. NEW ROTE’KA’s members and Kudo Kankuro are included in these guys.    

 4thアルバム「エビクラシー」も大好きですが、5thアルバムの「MUSiC」は、トータルの印象としてさらに進化しているように思います。メンバーが6人になったことで、一人一人の個性がより際立ってきているのではないでしょうか。そのよさが伝わってくるのが、まさにこの曲だと思います。

 I love their 4th album called “Ebicracy”, and I have an impression that their 5th album called “MUSiC” is even better as a whole. This group has now only 6 members but this situation emphasizes, in my opinion, each member’s personality more than before. “Genki Shika Nai” is the song that makes me feel like that the most.

 

MUSiC

MUSiC

 

 

turkeyrice.hateblo.jp